HTTPS/SSL czy wpływa na pozycjonowanie

HTTS/SSL certyfikat

Zalety stosowania protokołu SSL

Używanie protokołu SSL zapewnia większą prywatność i bezpieczeństwo niż nieszyfrowane połączenie sieciowe. Ogranicza ryzyko przechwycenia informacji i wykorzystania ich do niewłaściwych celów przez osoby trzecie. Dodatkowo jest też wykorzystywane jako czynnik rankingowy w wyszukiwarce

Ważne informacje dotyczące przejścia na protokół SSL

  • Konieczność przekierowania wszystkich podstron z http na https
  • Konieczność rekonfiguracji serwera www – włączenie obsługi portu 443
  • Konieczność weryfikacji przekierowań
  • Zmiana wszystkich linków w obrębie witryny z http na https tak aby certyfikat był pełny

Przejście na SSL krok po kroku

  • Wybranie dostawcy certyfikatu – warto tu pamiętać że nie należy przesadzać z długością klucza – 2048 w zupełności wystarczy. W przypadku dłuższego klucza mogą być problemy z jego obsługą. Ze spokojem starczy darmowy certyfikat Let’s encrypt który musi być odnawiany co 3 miesiace jednak większość dostawców oferuje jego automatyczne odnawianie – jak korzystam z laohost.pl, ovh.pl czy microhost i nigdy nie było problemu z przedłużeniem certyfikatu.
  • Wgranie klucza SSL na serwer Apache, nginx lub na urządzenia sieciowe.
  • Konfiguracja certyfikatu na serwerze
  • Otwarcie portu 443 na serwerze apache2/nginx
  • Sprawdzenie czy witryna poprawnie uruchamia się pod adresem https://nazwa.domeny
  • Weryfikacja innych reguł przekierowań
  • Sprawdzenie czy wszystkie linki odwołujące się do zasobów wewnętrznych i zewnętrznych (99% zewnętrznych dostawców funkcjonuje na porcie 443). Czy certyfikat jest pełny. Aby działało to w 100% pewnie konieczne jest uzycie crawlera. W przypadku WordPressa zadanie jest ułatwione bo wystarczy skorzystać z wtyczki Better Search Replace. Użycie tej wytczki jest banalne – podajemy ciąg znaków do podmiany w tym przypadku http:// na co zmieniamy czyli na https:// robimy replace i już mamy wszystkie linki wewnętrzne z https://
  • Wygenerowanie nowych map witryny uwzględniających adres z https.
  • Wysłanie requestu do Google Webmasters Tools aby zaczytać nowe mapy witryn
  • Weryfikacja kluczowych elementów strony – formularzy, listingów, procesu rejestracji, logowania oraz procesu zakupowego tak aby była pewność że wszystko z certyfikatem jest ok.
  • Przekierowanie witryny z http://nazwa.domeny na https://nazwa.domeny
  • Sprawdzenie linków prowadzących do witryny pod kątem możliwości ich zmiany na https://

Czy SSL ma wpływ na pozycję witryny

Może to być dziwne ale nadal spotykam osoby które w to nie wierzą. Na potwierdzenie oficjalne stanowisko google ale co najciekawsze z materiału Google Internetowe Rewolucje którego sobie słucham w pracy bo mocno mnie to odpręża i czasami można znaleźć coś takiego _ polecam słuchać uważnie od 1:30.

https://youtu.be/82iHhIkmJ6M

Autor: Michał

Ninja e-commerce specjalizujący się głównie w SEO, kampaniach display, contencie oraz tematach infrastrukturalnych. W wolnych chwilach coś sobie pokoduje w PHPie czy innym Pythonie

Komentarze (2)

  1. Trochę stary już ten wpis, ale bardzo fajny jako ciekawostka 🙂
    Sam nie za bardzo rozumiem, jak może nie wierzyć w to, że SSL nie jest czynnikiem rankingowym Google.

  2. I jeszcze ważną kwestią jest wzrost zaufania klienta, który odwiedza stronę z zainstalowanym certyfikatem. Niestety nawet teraz dużo właścicieli stron ma problemy z prawidłowym wdrożeniem SSL.

Pingbacks list

    Leave a reply