Sposoby rozlicze艅 pozycjonowania

Sposoby rozliczenia si臋 za us艂ug臋 pozycjonowania to temat rzeka. Rodzaj rozliczenia w du偶ej mierze zale偶y od wielko艣ci strony, spodziewanych efekt贸w, czy mamy do czynienia ze sklepem internetowym czy prost膮 stron膮 wizyt贸wk膮. Oczywi艣cie wa偶nym czynnikiem jest te偶 klient kt贸ry cz臋sto ma w艂asne preferencje.

Rozliczenie pozycjonowania za pozycje

Jest to typowy dla krajowego rynku spos贸b rozliczania si臋 za pozycjonowanie. Praktycznie nie istniej膮cy w innych krajach, do艣膰 archaiczny. dodatkowo bardzo ryzykowny dla pozycjonera.Ten spos贸b rozliczenia praktycznie w dzisiejszych czasach stosuje si臋 tylko do ma艂ych stron i fraz lokalnych ale s膮 te偶 wyj膮tki.

Polega on na tym, 偶e dobierane s膮 frazy przez agencj臋 SEO wsp贸lnie z klientem – cz臋sto s膮 to frazy 2-3 wyrazowe okre艣laj膮ce w skr贸cie profil dzia艂alno艣ci klienta, najcz臋艣ciej z dopisanym miastem w kt贸rym firma prowadzi dzia艂alno艣膰.

Ka偶da fraza jest wyceniana w zakresach pozycji kt贸re mo偶e osi膮gn膮膰 w przegl膮darce. Dla przyk艂adu je偶eli mamy fraz臋 „sposoby rozliczania pozycjonowania” to mo偶e ona by膰 wyceniona nast臋puj膮co:

Przedzia艂y:

  • 1 – 3聽聽 100 z艂
  • 4 – 6 聽聽 60 z艂
  • 7 – 10聽 40 z艂

W momencie gdy fraza znajdzie si臋 w przedziale 1 – 3 w wyniku wyszukiwania przez miesi膮c firma pozycjonuj膮ca stron臋 otrzymuje wynagrodzenie 100 z艂. Je偶eli by艂a to mniejsza liczba dni to proporcjonalnie otrzymuje si臋 za to mniejsz膮 wyp艂at臋.

Dlaczego to rozwi膮zanie nie jest najrozs膮dniejsze?

Efekt SEO najcz臋艣ciej jest osi膮gany tylko na konkretnych frazach pod kt贸re brutalnie optymalizuje si臋 podstrony i na kt贸rych skupiona jest ca艂a uwaga. Poza tym w przypadku gdy wprowadzimy optymalizacj臋 a zostania usuni臋ta (niestety cz臋sto si臋 to zdarza), wykonana przez nas praca idzie na marne a my nie dostajemy za to pieni臋dzy. Oczywi艣cie w przypadku rozliczenia za efekt to firma SEO inwestuje 艣rodki (niema艂e) w linki, optymalizacje i gdy pozycjonowane frazy utkn膮 na 11 pozycji firma nie dostaje ani grosza.

Czy dla klienta to fajne rozwi膮zanie?

Na pierwszy rzut oka tak ale (zawsze jest ale). Jest fajne bo p艂aci si臋 dopiero jak mamy z tego korzy艣ci w postaci fraz. Niestety cz臋sto wybierany wariant 3-5 fraz nie zapewni nam wielkiej widoczno艣ci strony w internecie ani tym bardziej rozwoju firmy. Wiele firm tak mocno skupia si臋 na tych konkretnych frazach 偶e kompletnie optymalizacja pod wyszukiwarki jest pomijana. Upychane s膮 keywordy pod konkretn膮 fraz臋 na konkretnej podstronie, linkowane na jedno kopyto i tyle. Jest to do艣膰 mocno szkodliwe,

Du偶a cz臋艣膰 firm SEO rozlicza si臋 za pozycje w do艣膰 ciekawy spos贸b: klient dostaje propozycje 10 fraz z kt贸rych po艂owa to frazy „mechanik samochod贸w o specyficznej budowie i amortyzacji z przednim ko艂em kwadratowym” a drug膮 po艂ow臋 stanowi膮 frazy w rodzaju „mechanik”. Te 艂atwe s膮 wycenione do艣膰 wysoko a te trudne podejrzanie nisko jak na swoj膮 trudno艣膰. Jaki jest tego efekt: warsztat Pana Zbyszka znajduje si臋 na pierwszym miejscu na fraz臋 „mechanik samochod贸w o specyficznej budowie i amortyzacji” ale na fraz臋 „mechanik warszawa” ju偶 nie mo偶na strony znale藕膰. Pytanie kto tu jest wygranym ale na pewno nie jest nim Pan Zbyszek.

Jest jeszcze oczywi艣cie jeszcze jeden mankament takiego typu wsp贸艂pracy: cz臋sto firmy pozycjonerskie korzystaj膮 do tego typu pozycjonowania z w艂asnych zaplecz, SWLi, bez korzystania ze 藕r贸de艂 link贸w nad kt贸rymi nie maj膮 pe艂nej kontroli聽 i wszystko to jest od razu po zako艅czeniu wsp贸艂pracy usuwane i klient nawet nie wie co si臋 sta艂o 偶e jego strona polecia艂a w google w kosmos.

Rozliczenie pozycjonowania – abonament

Spos贸b rozliczenia w kt贸rym obie strony umawiaj膮 si臋 na okre艣lon膮 ilo艣膰 prac miesi臋cznie. Jest to najcz臋艣ciej wybierana opcja przy du偶ych projektach dodatkowo uzupe艂niona tak偶e bonusem w postaci osi膮gni臋cia konkretnego ruchu, fraz, sprzeda偶y.

Forma rozliczenia abonamentowego jest uczciwa zar贸wno dla firmy kt贸ra zleca us艂ug臋 SEO jak i firmy kt贸ra j膮 wykonuje. Agencja SEO otrzymuje wynagrodzenie za wykonan膮 prac臋 kt贸r膮 odpowiednio raportuje, wszystkie prawa autorskie do zmian wykonanych na stronie przechodz膮 na klienta. W przypadku optymalizacji klient po zako艅czeniu pracy ma dok艂adnie to za co zap艂aci艂. Plusem takiej formy rozlicze艅 jest to 偶e co miesi膮c przybywaj膮 nowe linki w raportach, nowe taski czy wytyczne i p艂atno艣膰 odbywa si臋 za faktyczn膮 prac臋. Na zarobek agencji SEO nie ma te偶 wp艂ywu wprowadzenie wytycznych przez innego podwykonawce co powoduje 偶e zap艂ata za us艂ug臋 SEO nie jest uzale偶niona od podmiot贸w trzecich.

Ta forma rozliczenia powoduje, 偶e powinna to by膰 us艂uga SEO kt贸ra odniesie si臋 do ca艂ego serwisu i obejmie wszystkie aspekty widoczno艣ci witryny w wyszukiwarkach pocz膮wszy od optymalizacji dla ca艂ego serwisu, poszczeg贸lnych podstron poprzez optymalizacj臋 infrastruktury.

Plusy rozliczenia si臋 abonamentowego (rycza艂towego)

Przede wszystkim – jasne regu艂y dla obu stron obie strony umowy wiedz膮 czego mog膮 si臋 spodziewa膰, agencja jest dodatkowo niezale偶na od os贸b trzecich w przypadku wdra偶ania wytycznych i przy braku ich wdra偶ania nie jest stron膮 poszkodowan膮 jak w przypadku pe艂nego rozliczenia za efekt.

Istotne jest te偶 to 偶e wszystkie dzia艂ania s膮 raportowane, wszystkie wytyczne trafiaj膮 do klienta i s膮 jego w艂asno艣ci膮, tak samo jak dodane linki – nie powinny znikn膮膰 po zako艅czeniu umowy.

Dlaczego rozwi膮zanie mo偶e nie by膰 do ko艅ca dobre

W przypadku braku satysfakcjonuj膮cego efektu pojawia si臋 zarzut – p艂acimy, robicie ale efektu nie ma. Oczywi艣cie to zale偶y w du偶ej mierze od trudno艣ci tematu i szybko艣ci wdra偶ania wytycznych. Drugim minusem tego rozwi膮zania mo偶e by膰 te偶 brak nagrody, wabika dla firmy pozycjonerskiej. Brak wizji dostania nagrody za okre艣lony efekt mo偶e po d艂u偶szym czasie spowodowa膰, 偶e praca nie b臋dzie wykonywana na 110% a jedynie tylko w zakresie tego co jest przewidziane w umowie co jest jak najbardziej ok ale nie zrobi nam efektu WOW.

Rozliczenie pozycjonowania abonament + efekt (hybryda)

Tutaj podstaw膮 rozliczenia jest abonament okre艣lony jako wykonanie zleconych prac (optymalizacja, audyty, link building) + premia za osiagni臋cie jakiego艣 celu wyra偶onego przez KPI. Tym efektem mo偶e by膰:

  • Osi膮gniecie pozycji na frazy
  • Zwi臋kszenie ruchu z wyszukiwarek
  • Zwi臋kszenie konwersji (sprzeda偶y) ze 藕r贸de艂 organicznych
  • Rozliczenie za leady

Oczywi艣cie wariacji jest du偶o wi臋cej. Cz臋sto spotykanym modelem jest premia wyra偶ona jako procent od sprzeda偶y z kana艂u lub stawka za wej艣cie ze 藕r贸de艂 organicznych. Przy du偶ych projektach s膮 to cz臋sto KPI rozpisane jako osi膮gni臋cie jakiego艣 prze艂omowego punktu dla projektu np: zmiana struktury ca艂ego serwisu.

Jest to najlepsze rozwi膮zanie w przypadku du偶ego serwisu bo wtedy nacisk jest po艂o偶ony na absolutnie wszystkie aspekty maj膮ce wp艂yw na widoczno艣膰 strony w wyszukiwarce.

Dlaczego hybrydowy spos贸b rozlicze艅 jest dobry?

Przejrzyste jasne zasady dla obu stron, firma SEO ma niez艂膮 motywacje by robi膰 co艣 ponad umow臋 bo wiadomo 偶e dostanie z tego profit.

Czy s膮 minusy tego rozwi膮zanie

Mo偶e zdarzy膰 si臋 sytuacja gdy efekt by艂 „zbyt dobry” (wiem 偶e to szale艅stwo ale tak bywa) i przysz艂o do p艂acenia zbyt du偶ej kasy. Natomiast nie zdarza si臋 to przy dobrze okre艣lonych KPI.

Olbrzymim minusem tego rozwi膮zania jest te偶 to, 偶e jeste艣my do艣膰 mocno uzale偶nieni od oferty kontrahenta. Je偶eli nie jest konkurencyjna cenowo, nie ma fajnych produkt贸w to niestety nic nie zarobimy

Rozliczenie pozycjonowania tylko za efekt – CPA (cost per action)

W tym modelu rozliczamy si臋 tylko w postaci procenta od sprzeda偶y, lead贸w, wygenerowanego ruchu ponad okre艣lony.

Tutaj nie ma p艂atno艣ci za wykonan膮 prac臋 wi臋c wszelkie inwestycje w osi膮gni臋ciu efektu s膮 przerzucone na wykonawce zlecenia. W przypadku p艂atno艣ci za efekt dla witryny brane s膮 najcz臋艣ciej nast臋puj膮ce KPI:

  • Wygenerowany ruch – p艂atny rozliczany w modelu CPC
  • Wsp贸艂czynnik konwersji – zwi臋kszenie wsp贸艂czynnika konwersji
  • Sprzeda偶 / wykonana akcja – procent od sprzeda偶y lub okre艣lona stawka za lead

Mix wy偶ej wymienionych lub dodatkowe

Czy to jest odpowiednie rozwi膮zanie:

Dla klienta mog艂oby si臋 wydawa膰: BAJKA: p艂ac臋 tylko jak mam z tego realn膮 kas臋, nie inwestuje kasy, czekam a偶 kto艣 odwali kup臋 roboty

Dlaczego nie jest to idealne rozwi膮zanie:

Ma to swoje mankamenty: agencja SEO jest zale偶na w tym sposobie rozliczenia uzale偶niona od wszystkich: google. UX designera, firmy kt贸ra wdra偶a wytyczne od klienta. Je偶eli kt贸ry艣 z tych element贸w zawiedzie mo偶na si臋 po偶egna膰 z zarobkiem. Mo偶e te偶 doj艣膰 do sytuacji w kt贸re firma SEO odpu艣ci w pewnym momencie prace (z w/w przyczyn niezale偶nych od niej). Niby spoko bo klient nie p艂aci za brak efektu ale z drugiej strony traci czas w kt贸rym ten efekt m贸g艂by by膰 wygenerowany lub prace firmy SEO kt贸ra nadal mog艂aby przesy艂a膰 wytyczne (tak jak w modelu abonamentowym) a kt贸rych wdro偶enie mog艂oby si臋 odby膰 za jaki艣 czas. Poza tym w tym modelu ci臋偶ko oczekiwa膰 偶e firma pozycjonuj膮ca nasz膮 stron臋 pochwali si臋 swoim know-how kt贸re prawdopodobnie zabierze ze sob膮 pod koniec wsp贸艂pracy (g艂贸wnie chodzi tutaj o linki).

Tak jak w poprzednim przypadku: Olbrzymim minusem tego rozwi膮zania jest te偶 to, 偶e jeste艣my do艣膰 mocno uzale偶nieni od oferty kontrahenta. Je偶eli nie jest konkurencyjna cenowo, nie ma fajnych produkt贸w to niestety nic nie zarobimy.

Rozliczenie godzinowe

Nie mia艂em okazji pracowa膰 w takim modelu jednak paru koleg贸w mia艂o okazj臋 i raczej nie by艂 to model chwalony przez nikogo. W tym trybie umawiamy si臋 na konkretn膮 stawk臋 godzinow膮.

Cel jest ustalany miesi臋cznie czy na d艂u偶szy okres jednak co miesi膮c s膮 zliczane godziny w kt贸rych by艂a wykonywana praca.

Plusy tego rozwi膮zania:

Dla klienta to przede wszystkim pozorna gwarancja, 偶e firma czy freelancer pracuj膮 w danym czasie tylko dla niego. Niew膮tliw膮 zalet膮 jest te偶 bardzo szczeg贸艂owy raport z dzia艂a艅.

Czy to rozwi膮zanie dobre?

Nie do ko艅ca.聽 Dla wykonawcy powoduje bardzo du偶o czasu zmarnowanego na raportowanie co si臋 w danym czasie wykona艂o – czas ten mo偶na by przeznaczy膰 na dopisanie kolejnych wytycznych.

Podsumowanie sposob贸w rozlicze艅

Ka偶dy z tych wariant贸w ma swoje wady i zalety, cz臋sto jeden wariant kt贸ry nie sprawdzi艂by si臋 przy jednej stronie 艣wietnie sprawdzi艂by si臋 przy innej. Tutaj nie ma jasnej odpowiedzi jaki jest idealny spos贸b rozlicze艅: wszystko zale偶y od preferencji klienta, od spodziewanych efekt贸w, wielko艣ci projektu i typu samej strony. Inaczej pozycjonuje si臋 ma艂膮 lokaln膮 wizyt贸wk臋 a inaczej wielki e-commerce a co za tym idzie inaczej si臋 to rozlicza

Autor: Micha艂

Ninja e-commerce specjalizuj膮cy si臋 g艂贸wnie w SEO, kampaniach display, contencie oraz tematach infrastrukturalnych. W wolnych chwilach co艣 sobie pokoduje w PHPie czy innym Pythonie

Komentarze (2)

  1. Rozliczenia to temat rzeka.

    Wielu klient贸w nadal chce by膰 tylko w top3 za konkretne 2-3 frazy i nic do nich nie przem贸wi – po prostu uwa偶aj膮, 偶e w innych wariantach zostan膮 oszukani.

    Abonament jest najpopularniejszy ale trzeba wykona膰 swoja prac臋 chocia偶, jak s艂usznie piszesz, nie zawsze musz膮 przyj艣膰 za tym efekty.

Dodaj komentarz