Testy obci膮偶eniowe serwer贸w – stress testy

Testy obci膮偶eniowe serwer贸w

Stress testy to niezwykle wa偶na cz臋艣膰 test贸w w e-commerce niestety bardzo cz臋sto pomijana, wykonywana niepoprawnie. Dlaczego s膮 takie istotne? Ca艂e korzy艣ci z wielkich kampanii online czy offline mo偶e zaprzepa艣ci膰 drobny problem z infrastruktur膮 powoduj膮cy niedost臋pno艣膰 ca艂ego serwisu.

Dlaczego warto robi膰 testy przeci膮偶eniowe

Stress TestPrzy planowaniu sprzeda偶y poprzez kana艂 online podstawowymi rzeczami kt贸re w pierwszej kolejno艣ci szacujemy to potencjalna liczba odwiedzaj膮cych, sprzeda偶 jak膮 mo偶emy wygnerowa膰 i oczywi艣cie bud偶et jakim dysponujemy na dzia艂ania marketingowe.
Bardzo wa偶nym elementem procesu s膮 testy kt贸re poka偶膮 czy pod du偶ym naporem u偶ytkownik贸w serwis b臋dzie wczytywa艂 si臋 szybko i czy w pewnym momencie nie przestanie w og贸le odpowiada膰. Przeprowadzenie testu wydajno艣ciowego serwisu jest niezwykle wa偶ne bo mo偶e si臋 okaza膰, 偶e ca艂a praca nad kampani膮 nie b臋dzie mia艂a sensu bo serwis b臋dzie niedost臋pny

Jak wygl膮da test wydajno艣ciowy krok po kroku

Podstawow膮 zasad膮 (niestety cz臋sto pomijan膮) jest przeprowadzenie odpowiedniej analizy rozk艂adu ruchu. S艂u偶y to g艂贸wnie temu 偶eby wiedzie膰 na jakich stronach najcz臋艣ciej poruszaj膮 si臋 u偶ytkownicy i na podstawie takiego rozk艂adu ruchu przygotowa膰 scenariusze. Do tego typu analizy wystarczy wspiera膰 si臋 systemem monitoruj膮cym aktywno艣膰 odwiedzaj膮cych stron臋 takim jak Google Analytics czy Piwik.

Kolejnym wa偶nym elementem jest analiza kt贸re strony potencjalnie mocno obci膮偶aj膮 infrastruktur臋 czy to poprzez du偶膮 liczb臋 zapyta艅 do system贸w bazodanowych czy nieoptymalny kod/struktur臋.

Po takiej analizie mo偶na przej艣膰 do kolejnego kroku czyli wyboru oprogramowania do test贸w i pisania scenariusza testu.

Wyb贸r oprogramowania – gatling/jmeter

Korzystamy g艂贸wnie z dw贸ch skrypt贸w JMETER i Gatling. Oba skrypty idealnie nadaj膮 si臋 do wykonania test贸w.

Scenariusze

Na tym etapie warto wybra膰 spo艣r贸d dw贸ch typ贸w test贸w – upraszczaj膮c:

  • Stress Test – test przeci膮偶eniowy – pokazuj膮cy gdzie jest niejako granica mo偶liwo艣ci i przekroczenie jej. System przeci膮偶a si臋 wtedy wi臋ksz膮 liczb膮 u偶ytkownik贸w ni偶 teoretycznie jest w stanie obs艂u偶y膰 i bada si臋 czy zachowanie serwisu podczas awarii jest poprawne
  • Load Test – test podczas kt贸rego doprowadza si臋 du偶膮 liczb臋 u偶ytkownik贸w w d艂u偶szym czasie nie powoduj膮c zatrzymania systemu i sprawdzanie jak du偶膮 liczb臋 zapyta艅 system jest w stanie obs艂u偶y膰 w d艂ugim czasie

Scenariusze pod takie testy nale偶y napisa膰 uwzgl臋dniaj膮c cel testu, szacowan膮 liczb臋 u偶ytkownik贸w, ich przyrost w czasie, jakie strony b臋dziemy odpytywali.

Przygotowanie do testu

Oczywi艣cie test powinien by膰 przeprowadzany w godzinach nocnych lub porannych kiedy liczba u偶ytkownik贸w na stronie jest stosunkowo ma艂a.
Co nale偶y przygotowa膰:

  • Porz膮dny monitoring (zabbix, Nagios) kt贸ry b臋dzie monitorowa艂 infrastruktur臋. Tutaj wa偶ne 偶eby opr贸cz samego zu偶ycia RAMU czy CPU by艂 te偶 w艂膮czony monitoring bardziej rozszerzony monitoruj膮cy parametry baz danych czy ruch sieciowy pomi臋dzy serwerami.
  • Admin/Admini gotowi do pomocy w razie po艂o偶enia serwisu i na szybko do wyci膮gni臋cia wniosk贸w
  • Strona maintenance – informuj膮ca user贸w o prowadzonych pracach.

Co mo偶e si臋 zdarzy膰?

Absolutnie wszystko je偶eli infrastruktura nie jest pewna 馃檪 W 90% przypadk贸w wynik testu jest w wi臋kszo艣ci przewidywalny i do oszacowania jednak po to si臋 robi test aby pozby膰 si臋 niepewno艣ci. Cz臋sto zdarza si臋 偶e serwis przestanie odpowiada膰 jednak po zako艅czeniu testu pracuje poprawnie. Najgorsze s膮 sytuacje gdy serwis kompletnie si臋 „zwiesi” i restart poszczeg贸lnych us艂ug nie pomaga bo rozsypa艂a si臋 baza danych, lub po restarcie zaczyta艂a si臋 b艂臋dna konfiguracja nierestartowanego wcze艣niej serwera.

Podsumowanie

Testy obci膮偶eniowe daj膮 ca艂a mas臋 informacji gdzie s膮 s艂abe punkty serwisu, co nale偶y poprawi膰, co zoptymalizowa膰 zar贸wno po stronie kodu strony www jak i infrastruktury.

Czemu u nas?

Dysponujemy infrastruktur膮 kt贸ra dawa艂a rad臋 przeci膮偶a膰 najwi臋ksze sklepy internetowe w kraju, od 5 lat zajmujemy si臋 testami obci膮偶eniowymi kt贸rych przeprowadzili艣my niezliczon膮 ilo艣膰.

O Blinked

Marketingiem internetowym zajmujemy si臋 od 2005 roku – w tym czasie zrealizowali艣my setki projekt贸w e-commerce, wypozycjonowali艣my niezliczon膮 ilo艣膰 fraz a co najwa偶niejsze pomogli艣my sprzeda膰 na witrynach klient贸w miliony produkt贸w i us艂ug zar贸wno w kraju i za granic膮

Zainteresowany? Chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej?

Skontaktuj si臋 z nami, opisz sw贸j biznes a my przedstawimy ofert臋 dopasowan膮 do Twoich potrzeb
Kontakt

Nasze realizacje